anijs-ayurveda-kookworkshop-texel

Sukha Texel & Eten

Voor mij is eten een feest dat ik het liefst 3 keer per dag vier. Niets zo lekker als een maaltijd die er in al zijn eenvoud aantrekkelijk uitziet, goed ruikt, prettig aanvoelt, verrukkelijk smaakt en goed klinkt (het geknisper van een krokante papadum, yammie!). Een maaltijd die alle zintuigen bevredigt, voedt ons immers op alle niveaus.

Als kind lustte ik niets. Samen met zus moet ik een ramp voor mijn moeder geweest zijn. Wat ze ook maakte, wij haalden onze neus ervoor op. Alleen fruit, brood en vlees gingen er bij mij in. En snoepjes natuurlijk.

Wat is er in de tussentijd gebeurd, dat ik nu anderen adviseer hoe gezond en gebalanceerd te eten? In 1994/95 zijn Jacco en ik een half jaar op reis geweest door Azië en we begonnen in India. We hadden begrepen dat je in Azië behoorlijk ziek kunt worden van het eten en dat niet goed gebakken vlees een groot risico vormde. We hebben toen besloten om op reis uit voorzorg vegetarisch te eten. De Indiase vegetarische keuken is zo uitgebreid en compleet dat we het vlees geen moment gemist hebben. Door de vele smaken en kruiden is de maaltijd altijd smakelijk, bevredigend en licht verteerbaar.

Thuisgekomen bleek het weglaten van vlees niet voldoende te zijn om een gezonde en bevredigende maaltijd te bereiden. Net als veel beginnend vegetariërs vervingen we vlees vaak door kaas en noten. Heel lekker, maar wel zwaar verteerbaar. We ondervonden aan den lijve het effect van voeding op je lichaam en geest.

We zijn ons gaan verdiepen in ayurvedisch eten en dat beviel ons heel goed. Ayurvedisch eten is zoveel mogelijk vers, puur, seizoensgebonden, lokaal, plantaardig, licht verteerbaar, helend, balancerend en bevredigend. Je kunt echter nog zoveel ayurvedische boeken lezen en cursussen volgen, uiteindelijk gaat het om wat voeding met jou doet op dit moment. Onze relatie met voeding is heel intiem en persoonlijk. En iedere keer valt er nog iets te leren omdat ons lichaam ook steeds aan verandering onderhevig is.

Toch zijn er een aantal algemene richtlijnen:

  • Eet alleen wanneer je vorige maaltijd verteerd is;
  • Eet met aandacht;
  • Gebruik alle zes de smaken in je maaltijd (zoet, zuur, zout, scherp, bitter en wrang);
  • Houd een beetje trek over aan het einde van de maaltijd;
  • Drink geen koude dranken bij het eten;
  • Gekookt is beter dan rauw; en
  • Geniet!
Reserveren / Meer informatie

Recepten

MUNGDALSOEP

Deze soep van hele mungbonen werkt heel reinigend. Je kunt hem aanpassen aan de groenten en kruiden die jou goed doen. Hij is altijd lekker!

Voor 4 tot 6 koppen heb je nodig:

– 1 kop hele groene mungbonen
– 6 – 8 koppen water
– 2 eetlepels sesamolie of ghee
– 1/2 theelepel komijnzaad
– 1 mespuntje hing
– 1 theelepel geelwortelpoeder
– 1 ½ theelepel korianderpoeder
– 1 theelepel garam masala
– 1 eetlepel verse gember fijngesneden
– zout naar smaak
– 2 eetlepels verse koriander fijngesneden
– Groene groenten zoals spinazie, winterpostelein en raapstelen. 

Was de bonen twee keer en week ze een nacht in voldoende water. Giet ze dan af. Voeg de bonen toe aan het water en breng ze aan de kook. Voeg de geelwortelpoeder toe en roer af en toe zodat ze niet gaan plakken. Kook ze op middelhoog vuur gaar (ongeveer een half uur). Zet ze apart.

Verwarm de olie/ghee in een pan en voeg de komijnzaadjes en hing toe. Wanneer de zaden gaan ‘dansen’ voeg je de verse gember, garam masala en korianderpoeder toe. Roer snel door. Roer het kruidenmengsel door de soep en voeg het zout en verse koriander toe. Afhankelijk hoe dik je de soep wilt, voeg je nog extra water toe. Voeg de gesneden spinazie toe. Kook nog 2 minuten door en serveer.

Je kunt naar smaak de soep pureren, maar ik vind het lekker om nog een beetje “bite” te houden.

DADELDROOMBALLETJES

Uit: Ayurveda kookboek van Amadea Morningstar

Toetjes en andere zoetigheden worden gewoonlijk bij de hoofdmaaltijd geserveerd en niet daarna.

Voor 25-30 balletjes heb je nodig:
– 2 ons hele, gedroogde en ontpitte dadels in kleine stukjes
– 2 eetlepels water
– 2 eetlepels rijststroop
– 1 2/3 theelepels vanille
– 1 eetlepel schil van biologische geteelde sinaasappel
– 1/3 kopje fijngehakte amandelen zonder schil
– kokos, cacaopoeder of amandelmeel

De dadels in een pannetje vermengen met het water, rijstsiroop, vanille en sinaasappelschil. Op een klein vuur laten koken totdat het water verdampt is en de dadels een dikke massa vormen. De amandelen erdoor roeren en laten afkoelen. Daarna balletjes van ca. 2 cm rollen (je kunt je handen licht invetten met ghee). Rol de balletjes afwisselend door de kokos, cacao en het amandelmeel.

GROENE PANNENKOEKJES MET LIMOENBOTER

Gebaseerd op  een recept uit Plenty van Yotam Ottolengi

Nodig voor 22 kleine pannenkoekjes:
– 500 gram grondig gewassen spinazie, winterpostelein of raapsteeltjes
– 220 gram speltmeel
– 2 eetlepels bakpoeder
– 2 eieren
– 100 gram gesmolten roomboter
– 1 theelepel zout
– 2 theelepels komijnpoeder
– 2 rode pepers fijngesnipperd zonder pitjes
– 3 dl amandelmelk of half amandelmelk half water
– 10 bosuitjes in dunne ringen gesneden
– ghee om in te bakken

Nodig voor de limoenboter:
– 100 gram roomboter op kamertemperatuur
– geraspte schil van 1 limoen
– 1,5 eetlepel limoensap
– ¼ theelepel zout
– ½ theelepel gevijzelde peper
– 1 eetlepel fijngesneden verse koriander
– 1 kleine gedroogde peper gevijzeld

Maak eerste de limoenboter. Doe de boter in een middelgrote kom en klop hem met een houten lepel tot hij zacht en romig is. Roer er de rest van de ingrediënten door. Stort de boter op een stuk vershoudfolie en maak er een rol van. Draai de uiteinden dicht zodat de boter is ingesloten. Laat hem in de koelkast opstijven.

GHEE

Ghee is geklaarde boter en wordt in Ayurveda wel het vloeibare goud genoemd. Het hoeft niet in de koelkast, je kunt het in het keukenkastje bewaren, omdat de vaste melkbestanddelen eruit zijn. De medicinale eigenschappen nemen juist toe naarmate de ghee ouder wordt. Schep de ghee niet met een natte lepel uit de pot waarin je het bewaart, want dan bederft het. Ghee is bestand tegen hoge temperaturen, wat het ook geschikt maakt om in te frituren. Het voedsel is dan lichter verteerbaar dan gefrituurd in olie.

Ghee helpt bij de spijsvertering, absorptievermogen en de opname van voedingsstoffen. Het verbetert het geheugen en versoepelt het weefsel. In de oude geschriften wordt het ook geëerd om zijn helende, desinfecterende en reinigende kwaliteiten. In kleine hoeveelheden is het geschikt voor alle doshas. Mensen met overgewicht en een hoog cholesterol moeten wel voorzichtig zijn met ghee. Je kunt bakken in ghee, maar het ook op je brood smeren. Extern kan ghee gebruikt worden voor het verzachten en verkoelen van de ogen.

1 pond ongezouten roomboter

Leg de boter in een middelgrote pan en zet het vuur halfhoog totdat de boter smelt. Zet het vuur dan laag, de boter kookt nog wel en laat het zo pruttelen. Doe geen deksel op de pan. De boter gaat schuimen en pruttelen en op een gegeven moment wordt het stil. Roer zo nu en dan.
De boter begint als popcorn te ruiken en krijgt een mooie goudachtige kleur. Op de bodem van de pan liggen wittige bestanddelen die wat gaan verkleuren. Dan is de ghee klaar.
Haal het schuim van de ghee en giet het door een heel fijne zeef of door een dubbelgevouwen kaasdoek.

Ruimte om te genieten

Sukha beschikt over een ideale ruimte om na het bereiden van de ayurvedische gerechten plaats te nemen en heerlijk te genieten. Deze ruimte is ook te huur voor jouw eigen bijeenkomst, training of vergadering.

Meer informatie